احضار سفیران سوئد در تهران و ریاض؛ «هتک حرمت قرآن را تمام کنید»‏

هم‌زمان با برگزاری تجمع‌های گسترده در کشورهای مسلمان در اعتراض به توهین مجدد به قرآن و علیه دولت سوئد، دبیرکل ‏سازمان ملل متحد نیز در حال میانجی‌گری برای حل کردن این بحران است

حمله مسلمانان عراقی به ساختمان سفارت سوئد در بغداد - AFP

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز جمعه سی‌ام تیر سفیران و نمایندگان دیپلماتیک کشور سوئد در کشورهایشان را احضار کردند تا در مورد تکرار «هتک حرمت» به کتاب مقدس مسلمانان در سوئد اعتراض کنند.

این در حالی است که روز پنجشنبه، پس از حمله گروهی از شیعیان به ساختمان سفارت سوئد در بغداد، دولت عراق نیز در اعتراض به اعطای مجوز دولت سوئد برای توهین به قرآن، سفیر آن کشور را از بغداد اخراج کرد و کاردار خود را نیز از استکهلم فراخواند. مقام‌های عراقی همچنین اعلام کرده‌اند که مجوز فعالیت همه شرکت‌های سوئدی، از جمله شرکت مخابراتی اریکسون، را در عراق تعلیق می‌کنند.

این واکنش‌ها پس از آن صورت گرفته است که یک پناه‌جوی عراقی در سوئد روز پنجشنبه ۲۰ ژوییه (۲۹ تیر)‌ برای دومین بار نسخه‌ای از کتاب قرآن را در برابر دوربین خبرنگاران زیر پا گذاشت و لگد کرد.

این شهروند عراقی-سوئدی در پایان ماه ژوئن و هم‌زمان با آغاز تعطیلات عید قربان و پایان مراسم سالانه حج در عربستان نیز چند صفحه از کتاب قرآنی را که در دست داشت مقابل مسجد اصلی استکهلم سوزانده بود.

گروهی از هواداران مقتدی‌ صدر، روحانی شیعه عراقی، در واکنش به این اقدام و در ساعت‌های اولیه بامداد پنجشنبه از دیوارهای سفارت سوئد در بغداد بالا رفتند و بخشی از آن ساختمان را به آتش کشیدند.

اکنون وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که یادداشت اعتراضی را به کاردار سوئد در ریاض تحویل داده و در آن از مقام‌های سوئدی خواسته‌اند که «برای پایان دادن به این عمل شرم‌آور، تمام اقدام‌های فوری و ضروری را انجام دهند.»

جمهوری اسلامی ایران نیز مجددا سفیر سوئد در تهران را احضار کرد و از مقام‌های این کشور اروپایی خواست که «هتک حرمت قرآن» را متوقف کنند و مانع از صدور مجوز برای این کار شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «تکرار بی‌حرمتی به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در سوئد را به‌شدت محکوم می‌کنیم و مسئولیت کامل پیامدهای تحریک احساسات مسلمانان جهان را متوجه دولت سوئد می‌دانیم.»

او افزود: «ادامه بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی و نفرت‌پراکنی از این راه مصداق کامل خشونت سازمان‌یافته و اقدامی خصمانه علیه دو میلیارد جمعیت مسلمان جهان، انسان‌های خداباور و پیروان ادیان آسمانی، تلقی می‌شود.»

همچنین، امروز جمعه سی‌ام تیر، امامان جمعه در سراسر ایران ضمن محکوم کردن توهین مجدد به قرآن در سوئد، مقام‌های سوئدی را به به انتقام‌گیری تهدید کردند. از سوی دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز مقدمات برگزاری تجمع‌های اعتراضی شیعیان علیه هتک حرمت قرآن را در شهرهای ایران فراهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، روز جمعه از ملت و دولت عراق بابت حمله به سفارت سوئد در آن کشور و اخراج سفیر سوئد قدردانی کرد.

او ضمن ابراز تشکر از دولت ابراهیم رئیسی برای احضار سفیر سوئد در تهران گفت: «از دولت و مردم عراق هم که جانانه در مقابل این اهانت ایستادند و سفیر سوئد را به سفارت آمریکا فراری داد تشکر می‌کنیم.»

احمد خاتمی با بیان اینکه «بازی با قرآن هزینه‌ سختی دارد» افزود: «از آنجا که دولت سوئد از اهانت مجدد به قرآن کریم حمایت کرده، ملت‌های مسلمان باید دولت سوئد را پشیمان کنند و باید بدانند که بازی با دین بازی با دم شیر است.»

خطیب نماز جمعه اردبیل نیز امروز با بیان اینکه «دولت سوئد قطعا می‌داند آتش زدن کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان کار درستی نیست»، شهروندان سوئدی و مقام‌های دیپلماتیک سوئد را تهدید کرد: «قطعا می‌دانند که مسلمان‌ها عکس‌العمل شدیدی خواهند داشت و ممکن است برای سفارت‌ها، کارمندان، و هم‌وطنان آن‌ها در کشورهای اسلامی مشکل درست شود.»

از سوی دیگر، در بیروت، پایتخت لبنان، سیدحسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، شامگاه پنجشنبه خواستار اخراج سفیر سوئد از لبنان و همچنین برگزاری تظاهرات اعتراضی شد.

همچنین، سازمان همکاری‌های اسلامی از اینکه «اقدام تحریک‌آمیز جدیدی» علیه مسلمانان رخ داده است انتقاد کرد. حسین ابراهیم طه، دبیرکل این سازمان، از دولت سوئد خواست که صدور مجوز برای «گروه‌ها و افراد افراطی» را متوقف کند.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، با هیئتی از سفیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نیویورک دیدار کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه دو مرد در برابر سفارت عراق در استکهلم «تظاهرات ضداسلامی» برگزار کردند. یکی از این دو مرد، که در رسانه‌های سوئدی مسیحی عراقی معرفی شده است، عکس‌هایی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و مقتدی صدر را نیز زیر پا له کرد.

وزارت خارجه سوئد در بیانیه خود، ضمن محکوم کردن حمله معترضان عراقی به ساختمان سفارت آن کشور در بغداد، مقام‌های عراقی را مسئول حفظ امنیت کارکنان و نمایندگان دیپلماتیک معرفی کرد. در بیانیه وزارت خارجه سوئد آمده است که همه کارکنان سفارتخانه آن کشور در بغداد کهنسال‌اند.